Smartskill och nya socialtjänstlagen

Smartskill och nya socialtjänstlagen
4:17

Smartskill – För en framtidssäkrad vård och omsorg 

Nya socialtjänstlagen planeras träda i kraft 1 juli i år. Detta är stort. Den nya lagen innebär flera möjligheter för kommuner och verksamheter men även utmaningar. Många kanske undrar hur de ska klara av att nå de nya målen och kraven? Hur ska det gå att ändra gamla arbetssätt och implementera nya? Ja, frågorna kan vara många men likaså är möjligheterna till att arbeta med kvalitet och trygghet. 

Den nya socialtjänstlagen öppnar för nya möjligheter att ge en mer lätt tillgänglig och individanpassad vård och omsorg. Den nya lagen sätter även helhetssyn och verksamheters resurshantering i fokus. Smartskill är en del av lösningen att nå dessa mål och krav. Hur?

Förenlighet med nya socialtjänstlagen

Med betoning på vikten av socialtjänstens värdegrund, förebyggande arbete, uppföljning, lätt tillgänglighet och att socialtjänsten ska bygga på vetenskap och beprövad erfarenhet, sätter nya socialtjänstlagen helhetssyn och den enskilde i centrum.

Med målsättning att nya socialtjänstlagen ska genomsyra alla verksamheter, underlättar Smartskill kvalitetsarbetet, administrationen och uppföljningen för kommuner och verksamheter inom vård och omsorg. Genom korta effektiva utbildningsfilmer, ett samlat juridiskt uppslagsverk, webbinarium och juridisk frågeservice, är Smartskill en kompetenslösning som sätter individen i centrum och kvalitén i fokus. 

Nya möjligheter för utförarverksamheterna

När det gäller ökad tillgänglighet, innebär den nya lagen även ökad möjlighet till att erbjuda vissa insatser utan behovsprövning. Detta är en del i ledet i att sänka trösklarna för människor att ta emot stöd och hjälp av socialtjänsten. Det är nu upp till varje kommun att avgöra vilka insatser och grupper som kommer att bli aktuella för insatser utan behovsprövning. Här krävs dock analys och avvägningar rörande utformning av ett sådant beslut. 

Möjligheten till insatser utan behovsprövning i innebär i praktiken att enskilda ska kunna vända sig direkt till en utförare för att få en viss insats. Utföraren ansvarar för insatsens genomförande, dokumentation och att de rättsliga bestämmelserna som gäller för utförandet följs. 

Mot bakgrund av den demografiska utveckling som sker i Sverige nu och framåt finns  redan nu stora behov av kompetensutveckling i utförarverksamheterna. I SKR:s senaste personalprognos för 2023-2033 gällande välfärden personalprognos, framkommer det bland annat att det fram till 2033 behövs cirka 65 600 fler medarbetare inom äldreomsorgen för att kunna möta framtidens behov. Detta ställer i sig stora krav på att använda nuvarande resurser och kompetens smart och effektivt.

Systematik, effektivitet resurshantering och kvalitetssäkring 

Smartskill, som en kompetenslösning för hela vård- och omsorgsverksamheten, erbjuder utbildning och juridiskt stöd för alla i verksamheten med inriktning på utförande av insatser. För att kunna säkerställa att både nya och befintliga krav i lag, föreskrifter och regler följs skapar Smartskill stöd för alla i verksamheten, oavsett om du arbetar som vårdbiträde, undersköterska, MAS, SAS, MAR, enhetschef, verksamhetschef eller om du i kommunen ansvarar för genomförandet av förändringarna och utvecklingsarbete. 

Vårt mål är att möjliggöra för alla vård- och omsorgsverksamheter att brukare och patienter ska få ett värdigt liv, känna välbefinnande och att varje individs behov och önskemål ska sättas i centrum. 

Är du med på resan?

Vi förstår att det är många förändringar som sker nu och framåt, men Smartskill arbetar redan med att verksamheter idag ska nå nya krav och mål och finns här för att guida er genom nödvändiga förändringar. Med Smartskill kan ni växa och anpassa er verksamhet i linje med nya socialtjänstlagens krav och mål med tryggt juridiskt stöd och kompetensutveckling för alla medarbetare. 

Är ni redo att ta nästa steg i er kompetensutveckling? Kontakta oss för att diskutera hur Smartskill kan bli en del av er lösning inom vård- och omsorgssektorn.

Fanny Appelgren

Fanny Appelgren

Fanny är socionom och arbetar som business manager i SmartSkill. Hon har 10 års erfarenhet från socialtjänstens arbete inom olika områden. Fanny har arbetat både i privat och kommunal regi och även gjort olika samarbeten utomlands, bland annat i projekt. Fanny skriver om kompetensutveckling, omvärldsbevakning samt lagar och regler inom vård och omsorg.

Relaterade artiklar