Vardagen i Sandnes kommun i Norge är hektisk. Med över 84.000 invånare och mer än 10.000 anställda, varav 6.500 arbetar inom vård, omsorg, skolor och förskolor, är behovet av kontinuerlig utbildning stort.
Chefer och medarbetare måste hålla sig uppdaterade om gällande lagar och förordningar, samtidigt som de ska ge god service till medborgarna - ingen lätt uppgift.
Så hur säkerställer man att medarbetarna får den nödvändiga kompetensen på ett enkelt och snabbt sätt, samtidigt som cheferna behåller kontrollen och överblicken?
För vård- och omsorgssektorn i Sandnes kommun blev svaret Veilederen, den norska varianten av Smartskill Vård och Omsorg.
Om Sandnes kommun
Sandnes kommun är en kranskommun till Stavanger och har över 84.000 invånare och mer än 10.000 anställda. Av dem är ca 6500 anställda inom vård och omsorg, skola eller förskola. Med en stor kommun som Sandnes är det avgörande att anställda har enkel och snabb tillgång till relevant innehåll, när de behöver det och det passar dem.
Man startade med införandet i några äldreboenden i Sandnes. Baserat på de positiva erfarenheterna valde Sandnes kommun sedan att satsa på lösningen för hela vård- och omsorgssektorn. Medarbetarna kan nu enkelt hålla sig uppdaterade - och på ett sätt som passar deras hektiska scheman. Samtidigt behåller cheferna överblicken.
I videon ovan kan du se Jon Anders Rennan från Sandnes kommun ge feedback på lösningen och processen under ett webbinarium med oss tidigare i år.
Intuitiva och enkla system ger cheferna sinnesro
Med Smartskill Vård och omsorg, har medarbetarna alltid tillgång till aktuell information om lagar och regler. Om de är osäkra på något kan de enkelt hitta svaret i Smartskill genom att söka eller använda uppslagsverket, eller kontakta vår juridiska svarstjänst för vägledning.
“Med hjälp av ledarrapporter kan jag sortera ut och se hur många som har gjort klart en utbildning för hela avdelningen eller per avdelning, så att jag kan följa upp avdelningsledere, och påminna anställda om att ta kurserna.”
Jon Anders Rennan, Assisterende verksamhetsledare i hemtjänsten i Sandnes kommun
För Sandnes kommun innebär detta ett smartare och mer heltäckande sätt att arbeta med kompetensutveckling. Även i en kommun som ständigt växer kan de nu se till att alla medarbetare har den kunskap de behöver - exakt när de behöver den.
“Personligen gillar jag att man kan ta ut resultaten i en Excel-fil och sortera per avdeling. Det ger mig en väldigt god översikt över hur vi ligger till med vårt årshjul.”
Jon Anders Rennan, Assisterande verksamhetsledare i hemtjänsten i Sandnes kommun