Velg språk

Var en ledare som främjar lärande för dina medarbetare

Var en ledare som främjar lärande för dina medarbetare
1:53

Att vara ledare är ingen lätt uppgift. För chefer i den offentliga sektorn blir det allt fler medarbetare per chef, arbetsuppgifter och utmaningar hopar sig och tiden för att faktiskt leda har blivit betydligt mindre. Här är ett bra ramverk som stöd för dig.

Yukls taxonomi för ledarbeteenden (Yukl, 2012) är ett användbart teoretiskt ramverk för ledare som vill förstå hur de kan bidra till att implementera och använda digitalt lärande på arbetsplatsen.

yukl1

Taxonomin klassificerar ledarskapsbeteenden i fyra huvudkategorier: uppgiftsorienterade, relationsorienterade, förändringsorienterade och externa beteenden. Som ledare är det viktigt att du tänker igenom alla fyra ledarskapsbeteendena och ser dem i samband med hur du bäst kan stödja lärande för individer, team och organisationen som helhet.

Uppgiftsorienterat beteende

Den här kategorin handlar om chefens förmåga att planera, organisera och följa upp verksamheten. Chefens främsta mål är att säkerställa en effektiv användning av människor, utrustning och andra resurser för att uppnå organisationens mål.

Relationsorienterat beteende

Relationsorienterat beteende handlar om chefens förmåga att utveckla goda relationer med sina medarbetare. En ledare med ett starkt relationsorienterat beteende visar hänsyn och respekt, bygger förtroende och är öppen för input från sina medarbetare.

Förändringsorienterat beteende

Den här kategorin handlar om ledarens förmåga att hantera och initiera förändringar i organisationen. En förändringsorienterad ledare kan utmana status quo, utveckla visioner för förändring och uppmuntra till innovation.

Externt beteende

Det här beteendet handlar om ledarens förmåga att representera organisationen externt och bygga relationer med externa intressenter. Detta kan ske genom nätverkande, bevakning av externa händelser eller genom att representera organisationen i externa forum.

Få mer tid till att vara en god ledare för dina anställda

Få tillgång till kvalitetssäkrad utbildning för en smidigare och tryggare arbetsvardag

Läs mer om Smartskill Vård och omsorg
Marit Meyer Solheim

Marit Meyer Solheim

Marit är senior rådgivare på Visma SmartSkill. Hon arbetar främst med forskning om användningen av digitalt lärande i norska kommuner, men även med att bistå chefer med uppstart och användning av digitalt lärande inom Hälso- och omsorgsavdelningen. Marit har en examen i omvårdnad, en masterexamen i organisationsutveckling och management och arbetar för närvarande med en doktorsexamen inom området management, digitalisering och lärande. Hon har erfarenhet av management på olika nivåer inom offentlig hälso- och omsorgstjänster samt management av kunskapsspridning. Hon skriver främst om ämnen inom management, digitalt lärande, hälsa och omsorg.

Populære artikler