Eldreomsorg

Eldreomsorg

Förbättrad vård med korrekt journalföring

Förbättrad vård med korrekt journalföring
2:01

Dokumentation inom vård och omsorg är ytterst nödvändigt för att personalen ska kunna ge rätt vård. Därför har vårdpersonal dokumentationsplikt, vilket innebär att personalen ska föra journal. 

Journalföring är i första hand ett arbetsredskap för hälso- och sjukvårds- och omsorgspersonal som ska bidra till en god och säker vård av patienten eller brukaren. En systematisk överblick av hälsan och vilka åtgärder som vidtagits bidrar också till en höjd vårdkvalitet. Det är visserligen olika regler för journalföring inom vården respektive omsorgen men principer, utgångspunkter och syfte är i grunden desamma.

Läs också: Varannan patient saknar dokumenterade vårdplaner

Vad ska journalen innehålla?

De viktigaste delarna i en journal är:

  • observationer
  • bedömningar
  • beslut
  • genomförda åtgärder

Uppgifterna som registreras om en patient eller brukare kommer att ingå i deras journal och felaktig journalföring kan få allvarliga konsekvenser. Här har kommunen ett ansvar att organisera journalföringen genom att utbilda, ge riktlinjer och instruktioner. Ett kompetensstöd inom vård och omsorg kan vara ett bra hjälpmedel för att se till att både erfaren och nyanställd personal har rätt kunskap.

Journalföring kan användas för att förbättra verksamheten

Journalen har även andra syften, där den agerar informationskälla för:

  • patienten/brukare
  • uppföljning och utveckling av verksamheten
  • tillsyn och rättsliga krav
  • uppgiftsskyldighet enligt lag
  • forskning

Korrekt journalföring underlättar kommunikation mellan berörd personal, vilket har stor betydelse när exempelvis flera vårdgivare är involverade vid olika tidpunkter av en behandling. Journalföringen säkerställer därmed ett effektivt informationsflöde mellan olika parter.

I efterhand ska journalen påvisa vad som faktiskt har hänt, vilket är centralt vid uppföljning och utveckling av verksamheten samt vid tillsyn av rättsliga krav vid klagomål.

Fanny Appelgren

Fanny Appelgren

Fanny är socionom och arbetar som XX i SmartSkill. Hon har 10 års erfarenhet från socialtjänstens arbete inom olika områden. Fanny har arbetat både i privat och kommunal regi och även gjort olika samarbeten utomlands, bland annat i projekt. Fanny skriver om lagar och regler inom vård och omsorg.

Relaterade artiklar