Velg språk

Den fasta omsorgskontakten i hemtjänsten

Många kommuner arbetar idag med fast omsorgskontakt, men Socialstyrelsens uppföljning 2025 visar att det är fler personer som får hemtjänst och omsorgsinsatser som behöver erbjudas. Med tanke på de fördelar som finns med denna funktion är det viktigt att fler  brukare får erbjudande om fast omsorgskontakt. För kommunen är detta också  en lagstadgad skyldighet. Bestämmelsen om detta i socialtjänstlagen har stor betydelse för hemtjänstens utförande.  

Den fasta omsorgskontakten syftar till att höja kvaliteten i hemtjänstens utförande och att säkerställa en mer personcentrerad vård och omsorg. Målen är att tillgodose den enskildes behov av

  • trygghet,
  • kontinuitet,
  • individanpassning och
  • samordning.

I enlighet med socialtjänstlagen och principen om självbestämmande har brukaren alltid rätt att avböja erbjudandet om en fast omsorgskontakt. Det är också möjligt att byta omsorgskontakt ifall relationen av någon anledning inte skulle fungera. Det viktigaste är att omsorgen känns trygg och att utformningen anpassas efter brukarens önskemål så långt det är möjligt.

Kompetenskravet

Enligt socialtjänstlagen krävs att personen som blir tilldelad ansvaret som fast omsorgskontakt är utbildad undersköterska. På så sätt säkerställs att kompetensen finns för att hantera de uppgifter som ingår i rollen. 

Vad kan ingå i rollen?

Kommunen ansvarar för att genom riktlinjer och liknande ställa krav på utformningen av fast omsorgskontakt utifrån de krav och syften som finns i förarbetena. Det är sedan den kommunala eller privata utföraren som mer exakt bestämmer vilka arbetsuppgifterna ska vara. 

En gemensam grund som ska genomsyra rollen är att arbetet utförs i en nära relation med brukaren bland annat för att kunna skapa en helhetsbild av dennes situation. 

För att omsorgskontakten ska kunna uppfylla målen- trygghet, kontinuitet, individanpassning och samordning-                                    behöver hen ges möjlighet att träffa och lära känna brukaren regelbundet.

När omsorgskontakten får en djupare förståelse för brukaren blir det enklare att utforma insatserna utifrån brukarens önskemål.   

Exempel på konkreta arbetsuppgifter är: 

  • Genomförande av insatser

Utföra hemtjänstuppgifter och att därvid även kunna utföra vissa delegerade hälso- och sjukvårdsuppgifter. 

  • Planering och uppföljning

Omsorgskontakten kan bland annat ha en viktig roll i att upprätta, övervaka och uppdatera brukarens individuella genomförandeplan.

Läs mer om genomförandeplaner här

  • Samordning och kontakt

Även om det finns flera med samordningsansvar kan den fasta omsorgskontakten bidra till ökad samordning genom att vara “spindeln i nätet.”  Detta kan bland annat vara att öka tryggheten för närstående, ingå i arbetsteam, vara kontaktperson till vården och bidra i arbetet med SIP.  

  • Stöd i brukarens inflytande 

Den fasta omsorgskontakten har också en viktig roll i att ge information om rättigheter och att stödja brukarens delaktighet och inflytande. Fokus ligger på att erbjuda tillförlitligt och kompetent stöd. 

  • Förebyggande arbete

Genom att utveckla en djup förståelse för brukaren kan omsorgskontakten tidigt upptäcka förändringar i brukarens hälsa. Detta möjliggör förebyggande åtgärder och snabb anpassning av vårdinsatserna när det behövs, vilket stämmer väl överens med den nya socialtjänstlagen. Genom att agera proaktivt i ett tidigt skede kan insatserna anpassas för att förhindra att problem uppstår eller förvärras.

Läs mer om det förebyggande arbetet här

Den fasta omsorgskontakten utgör en central funktion i att brukarens behov och önskemål tillgodoses i hemtjänstens praktiska arbete. Kärnan i uppdraget är att bygga upp en personlig och pålitlig relation som skapar förutsättningar för en trygg och skräddarsydd vård. 

Vilka fördelar kan finnas? 

Det finns många fördelar med att ha en fast omsorgskontakt. En viktig fördel är att det kan öka känslan av trygghet när stöd och hjälp ges av personal som brukaren känner igen och har en relation till. Detta gör det också enklare för brukaren att uttrycka sina behov och känna sig bekväm i de insatser som ges. 

Genom att få möjlighet att träffa en och samma person regelbundet ökar kontinuiteten för den brukaren, vilket innebär färre okända ansikten. Samtidigt lär omsorgskontakten känna brukarens specifika behov och önskemål, vilket möjliggör en mer individanpassad omvårdnad. 

En annan viktig fördel är att den fasta omsorgskontakten tidigt kan upptäcka förändringar i brukarens mående och behov. Detta möjliggör snabba insatser och förebygger problem. 

Den fasta omsorgskontakten kan också förbättra samordning och kommunikation mellan olika aktörer och fungera som en brygga mellan exempelvis hemtjänst och hälso- och sjukvården vid samverkan och SIP-möten. Det gäller dock samma regler för den fasta omsorgskontakten som för annan personal när det gäller krav på samtycke när det finns sekretessgränser. 

Den fasta omsorgskontakten är en central del av att säkerställa att hemtjänsten genomförs med god kvalitet och att målsättningen om personcentrerad omsorg uppnås. Det är av grundläggande vikt att det finns en nära relation som ger en grund av trygghet och förtroende. Genom att fokusera på kontinuitet, individanpassning och samordning kan en varm och pålitlig miljö skapas där varje brukare känner sig sedd, hörd och respekterad.

Vill du veta mer om fast omsorgskontakt kan du läsa Socialstyrelsens uppföljning och vägledning här:

Socialstyrelsens vägledning om fast omsorgskontakt

Socialstyrelsens uppföljning om fast omsorgskontakt

Linda Nalén

Linda Nalén

Linda är socionom och arbetar som content manager på Smartskill. Hon har 10 års erfarenhet från vård- och omsorgssektorn i olika roller och arbetade senast som enhetschef inom särskilt boende för äldre. Linda har arbetat inom både privat och kommunal regi samt bedrivit ideellt arbete med fokus på att bryta den ofrivilliga ensamheten hos äldre. Linda skriver om lagar och regler inom vård och omsorg.

Relaterade artiklar