Velg språk

Vad är det bästa med Smartskill? Vi frågade användarna.

I Smartskill arbetar vi varje dag för att göra lärande enkelt, relevant och tillgängligt. Men är det så våra användare upplever det? För att ta reda på det ställde vi frågan: "Vad är det bästa med Smartskill?" Över 60 personer besvarade vår enkät som innehöll frågor om Smartskill, och vi fick många värdefulla svar. Svaren vi fick värmer, och de pekar på några tydliga gemensamma nämnare: Smartskill är enkelt att använda, innehållet lätt att förstå och Smartskill ger kunskap som fungerar i praktiken.

Enkelhet i en stressig vardag

Det som återkommer oftast i svaren är just enkelheten. I en stressig arbetsvardag är tid en knapp resurs. Då måste innehållet vara effektiv och riva hinder, inte bygga nya.

Flera användare sammanfattade det bästa med Smartskill kort och koncist, med ord som «Enkelheten» och att det är «Lätt att använda och mycket bra innehåll!».

Att Smartskill både innehåller kurser, artiklar, uppslagsverk och juridisk svarstjänst är något som uppskattas. «Bra som både kunskapshöjande insatser för personal och vid juridisk rådgivning för chefer/strateger.»  

Vi fick också förslag på förbättring för att göra Smartskill ännu enklare. En kommentar vi genast tog till oss var att “Inloggningen är så krånglig, svårt att navigera“. I förra veckan lanserade vi därför vår nya inloggningssida! 

Kunskap som är lätt att förstå

Enkelhet handlar också om hur innehållet presenteras. Målet är inte bara att erbjuda kunskap, utan att se till att den blir förstådd och sitter kvar. En majoritet av de tillfrågade säger att kunskapen från e-kurserna är viktig för deras dagliga arbete.

Flera lyfter fram att kombinationen av olika format gör lärandet enklare. Som en användare sa:

«Lätt att förstå med både bild, video och text»

Detta stöds av andra som helt enkelt säger att det är «Lätt att förstå» och att de fick «goda kunskaper».

Formatet lyfts också fram som en fördel: en användare lyfter det bästa med Smartskills «korta, enkla kurser».

Från lärande till praktisk nytta

Det viktigaste är trots allt att lärandet ger ett verkligt värde i jobbet. Vi blev otroligt glada över att läsa att användarna upplever att «man lärt sig jättemycket» och att plattformen ger specifik «kunskap inom vård.»

En kommentar slog huvudet på spiken och sammanfattade vårt mål perfekt:

«Det bästa med Smartskill är att de gör lärande enkelt och praktiskt, med fokus på konkreta färdigheter som direkt kan användas i jobbet.»

Och om man ändå skulle fundera över något? Då ska hjälpen finnas nära i form av vårt support-team och juridisk svarstjänst. Därför var det extra fint att läsa den här kommentaren:

«Att de är hjälpsamma när vi har behov och kontaktar oss snabbt.»

I vår parallella undersökning av kvaliteten (CSAT) av vår support och juridisk svarstjänst har vi fått 6,76/7 respektive 7/7 vilket är ett otroligt fint betyg från våra användare. Vill du läsa mer om juridisk svarstjänst och vad våra användare säger kan ni läsa mer här

Vägen framåt

Tusen tack till alla som gav oss ärliga svar. Det hjälper oss att fortsätta arbetet med att göra viktig kunskap enkel, tillgänglig och användbar för alla i din organisation. 

Vi fortsätter att fylla Smartskill med relevant innehåll, och lyssnar alltid på vad ni som användare tycker. Tillsammans gör vi vård och omsorg ännu bättre! 

Linda Nalén

Linda Nalén

Linda är socionom och arbetar som content manager på Smartskill. Hon har 10 års erfarenhet från vård- och omsorgssektorn i olika roller och arbetade senast som enhetschef inom särskilt boende för äldre. Linda har arbetat inom både privat och kommunal regi samt bedrivit ideellt arbete med fokus på att bryta den ofrivilliga ensamheten hos äldre. Linda skriver om lagar och regler inom vård och omsorg.

Relaterade artiklar