Visma Smartskill - Kundberättelser

-Vi älskar Smartskill och det sparar oss tid, pengar och frustration

Skriven av Visma Smartskill AB | 2025-09-23 10:21

Utmaningarna

Medarbetarna i Vegårshei kommun ägnade mycket tid åt att navigera i och förstå komplexa regelverk. Detta gjorde arbetsdagen krävande för många medarbetare och bidrog till osäkerhet i organisationen. För Maylin, som var den enda handläggaren i kommunen, var vardagen särskilt krävande.

Bristande överblick, avsaknad av samlad information och svåra formuleringar gjorde ett redan krävande jobb ännu svårare. Misstag kunde få stora konsekvenser - både yrkesmässigt och ekonomiskt.

Lösningen på problemet

Maylin fick kännedom om Veilederen från Visma Smartskill genom en kollega i en annan kommun. Det blev starten på ett samarbete som snabbt gav resultat.

"Jag tänkte bara: Det här har jag missat!" säger Maylin och tillägger "Ett verktyg som hjälper dig att hitta rätt, förstå regelverket och veta vad som faktiskt gäller. Och där var det."

Smartskill testades, presenterades för ledningen - och antogs snabbt. Uppstartsprocessen var snabb och smärtfri.

"Implementeringen var enkel och säljaren var inte påträngande. Faktum är att det hela bara var en mycket trevlig och bra upplevelse", säger Maylin.

Det är framför allt två funktioner i guiden som sticker ut:

  • Uppslagsverket med en enkel struktur som bygger på service, exempel och förklaringar
  • Den juridiska svarstjänsten, där jurister och andra yrkesverksamma svarar på frågor snabbt, bra och konkret

"Jag använder uppslagsverket hela tiden. Det är lättnavigerat och ger mig trygghet i mina bedömningar", säger Maylin, märkbart engagerad.

Resultaten

Smartskill vård och omsorg har gjort det dagliga arbetet enklare, säkrare och mer effektivt för Vegårshei kommun. Maylin och kommunen sparar nu både tid och resurser - och får dessutom utökat professionellt stöd i krävande ärenden.

"Förr tog det mig två eller tre dagar att hitta rätt information. Nu är det ofta en fråga om minuter eller timmar. Och jag vet att jag kan få kvalificerad hjälp om jag behöver det. Det betyder mycket för en person som är ensam i rollen som handläggare", säger en lättad Maylin.

När det gäller handläggning ligger fokus inte på besparingar eller ekonomi, utan på att tilldela rätt tjänst och beslut. Smartskill har också bidragit till konkreta besparingar för kommunen. I ärenden som rör assistans och avlösarservice har stödet från vägledaren lett till korrekt ärendehantering och undvikit felaktiga beslut.

Ledningen för Vegårshei kommun har också insett värdet av Smartskill:

"Ledningen ser Smartskill som en så viktig del av vårt arbete att det inte är aktuellt att skära ner på den, inte ens när ekonomin är ansträngd. Det säger något om dess värde. För mig innebär det en säkrare, enklare och helt enkelt mer hanterbar arbetsdag", säger Maylin.