I takt med att vår befolkning blir äldre och kompetensbehovet ökar inom vård- och omsorgssektorn, behöver vi ställa kompetensutveckling i fokus. Att aktivt arbeta med kompetensutveckling är inte en framtidsfråga, det är en fråga för verksamheterna redan idag. En tydlig kompetensplanering idag kan skapa goda förutsättningar för att möta framtidens kompetensbehov.
Läs också: Kompetensstyrning säkerställer god service i din kommun
Teknik som pådrivare, människor som drivkraft
För att skapa goda förutsättningar för att möta framtidens kompetensbehov och en åldrande befolkning som lever längre och kommer vara i behov av stöd, har tekniken en viktig roll framöver. Det kan bland annat gälla olika AI-lösningar för att effektivisera men även välfärdsteknik som till exempel digital tillsyn och andra möjligheter.
Framgång handlar om människor - om viljan att bygga en kultur där lärande är en naturlig och integrerad del av vardagen och där teknik kan stötta och komplettera den mänskliga drivkraften. Organisationer som aktivt arbetar med kompetensutveckling och att vara en lärande organisation har på lång sikt större framgång och möjligheter.
Att arbeta med kompetensutveckling och stötta medarbetare till att utveckla och skapa nya kunskaper, handlar inte bara om att skicka anställda på slumpmässiga kurser/utbildningar. Det handlar om att hitta rätt lärandemetod för varje person, erbjuda anpassade kompetensinsatser och koppla det till verksamhetens/organisationens övergripande mål.
Innan man börjar med att verkställa olika kompetensinsatser är det viktigt att ställa sig två frågor:
Dessa frågor gör det tydligt att det behöver finnas en tydlig behovsanalys över både verksamheters kompetensbehov men även vilka kompetensluckor som kan finnas ute i verksamheterna. En sådan behovsanalys kan göras på flera olika sätt och bestå av olika delar, exempelvis stickprov i journaler, inkomna avvikelser, rapporter, intern kontroll och så vidare.
Läs också: Smartskil och nya socialtjänstlagen
Bestäm er för ett eller två mätbara mål som verksamheten eller avdelningen ska fokusera på detta år.
Visa att kompetensutveckling är ett prioriterat område och en naturlig del av arbetsdagen - från chefsnivå till medarbetare på alla nivåer.
Även om allt verkar gå bra, kvarstår behovet av att ha en kontinuerlig kunskapsutveckling för alla i hela verksamheten, oavsett om det är en tid med många utmaningar eller för lugnare perioder.
Tvinga inte alla att genomgå samma kurs på samma sätt. Investera i teknik som stödjer flexibilitet, olika lärstilar och som uppmuntrar till effektivt lärande.
Se till att ny kompetens och erfarenhet delas. Det kan exempelvis göras på APT, på intranätet, i den mindre personalgruppen eller via samtalsgrupper. Visa också hur lärandet kan ge ett värde för varje enskild medarbetare genom att synliggöra vad nya kunskaper kan leda till genom exempelvis utvecklingsmöjligheter i nya befattningar och personlig utveckling.